Aston Martin DB4 GT Zagato register

Bekijk ons op:

DB4 GT Zagato

    Evanta Motor Company presenteerd de DB4 GT Zagato. Bekijk de video's van onze Zagato's:

  • Aston Martin DB4 GT Zagato traditioneel gebouwde reproductie
  • Aston Martin DB4 GT Zagato conversie DB7

Het begon allemaal in 1960, toen de bazen van Aston Martin onder de indruk raakten van carrosseriebouwer Zagato’s pionierswerk op het gebied van gewichtsbesparing, aerodynamica en aluminium. Ze vroegen de Italiaan of hij zin had om hun DB4 een nieuw jasje te geven. Het resultaat was de legendarische Aston Martin DB4 GT Zagato, ontworpen door Ercole Spada, een aluminium meesterwerk dat werd aangekondigd als één van de mooiste auto’s die ooit de weg of het circuit zouden sieren. De Aston Martin DB4 GT Zagato werd geïntroduceerd in 1960. De bodemplaat was afkomstig van de de DB4 en de wielbasis werd ingekort tot 93” voordat hij naar Italiaanse carrosseriebouwer Zagato ging. Om de prestaties te verbeteren voorzag Zagato de auto van een prachtige aluminium carrosserie. Door gebrek aan belangstelling en de prijs werden er slechts 19 gemaakt. Deze auto's zijn nagenoeg onbereikbaar geworden. Zie ons DB4 GT Zagato register.

Twee fabrieksauto’s werden gemaakt voor de 24 uur van Le Mans van 1961.

Alle DB4 GT Zagato’s zijn met de hand gebouwd. Hierdoor zijn er geen twee hetzelfde. Evanta heeft zich laten inspireren door de schoonheid en lijnen van de mooiste van de 19 auto’s.

Aston Martin DB4 GT ZagatoEvanta DB4 GT Zagato Aston Martin DB4 Zagato conversie van de Aston Martin DB7Conversie o.b.v. een DB7
In produktie hebben we een Evanta DB4 GT Zagato in de kleuren rood met zilver, een Double Bubble Zagato dak, welke bijna gereed is.

De motor en versnellingsbak zijn van een Lagonda 2.6 Liter waarvan de volledige historie bekend is. Nadat David Brown in februari 1947 Aston Martin had gekocht volgde later dat jaar de overname van Lagonda. Bij Lagonda had niemand minder dan Walter Owen Bentley, als technisch directeur, een 2.6 liter 6 cilinder motor ontworpen met een dubbele bovenliggende nokkenas, de LB6 (Lagonda Bentley). De oprichter van Bentley was motoren gaan ontwerpen voor Lagonda nadat hij zijn eigen bedrijf had verkocht aan Rolls-Royce. De LB6 motor zou de basis vormen voor de nieuwe generatie Aston Martin modellen en gebruikt worden voor races. In 1949 werden 3 prototypen van de DB2 ingeschreven voor de 24 uur van Le Mans. Eén auto was voorzien van de LB6 motor. In 1950 werd de productieversie van de DB2 geïntroduceerd met de 2.6 liter 6 cilinder. De auto’s werden dat jaar 5e en 6e tijdens de 24 uur van Le Mans. In 1951 haalden ze in Le Mans het podium met een 3e plaats. Het eerste model van Lagonda na de overname door David Brown was de 2.6 Litre vernoemd naar de motor. Deze motor had een vermogen van 105 bhp. Van dit model zijn er totaal 510 (385 saloons en 125 dropheads) stuks gebouwd.

  • Evanta DB4 GT Zagato
  • Evanta DB4 GT Zagato
  • Evanta DB4 GT Zagato
  • Evanta DB4 GT Zagato
  • Evanta DB4 GT Zagato
  • Evanta DB4 GT Zagato

Voor deze auto hebben we de motor volledig gerestaureerd en de SU vervangen door Weber carburateurs voor wat extra vermogen. De auto heeft een zwart lederen interieur met rode stiksels.

DB4 GT Zagato vergelijk

Original Aston Martin DB4 GT Zagato
Evanta DB4 GT Zagato
Engine
Aluminium. Twin spark, inline-6
Aston Martin Lagonda 2.6 Litre, inline-6
Position
Front longitudinal
Front longitudinal
Power
234.2 kw / 314.1 bhp @ 6000rpm
125 bhp
Body/frame
Aluminium over steel and aluminium chassis
GRP
Driven wheels
Front engine / RWD
Front engine / RWD
Front wheels
6.00" x 16"
6.00" x 16"
Rear wheels
6.00" x 16"
6.00" x 16"
Front brakes
Girling hydraulic discs
Girling hydraulic discs
Rear brakes
Girling hydraulic discs
Girling hydraulic discs
Steering
rack and pinion
rack and pinion
Front suspension
Wishbones with coil over shocks anti roll bar
Wishbones with coil over shocks anti roll bar
Rear suspension
Live axle transverse watts linkage
fully IRS with de dion and powerlock diff
Weight
1225kg / 2701 lbs
Wheelbase
2362mm / 93"
2362mm / 93"
Front track
1372mm / 54"
1372mm / 54"
Rear track
1359mm / 53.5"
1359mm / 53.5"
Length
4267mm / 168"
4267mm / 168"
Height
1270mm / 50"
1270mm / 50"
Width
1557mm / 61.3"
1557mm / 61.3"
Transmissino
4 speed manual
David Brown gearbox
Top speed
150 mph
100 mph
0-60mph
6.0 seconds
0-100mph
14.5 seconds
0-1/4 mile
14.9 seconds
Fuel capacity
30 gal

Branding

Our vehicles are recreations of some of the world’s most famous cars. We are not connected in any way with Aston Martin. These vehicles are in no way endorsed by any of the manufacturers, have no commercial relationship with those companies and are designed as tributes only. We do not imply that any Kucarfa vehicle is the product of, is endorsed by, or has any association whatsoever with any other manufacturer. If a client wishes to badge their cars under brands other than Evanta they may do so, however we do not endorse or recommend this in any way.

© Kucarfa B.V. Our vehicles are recreations of some of the world’s most famous cars.