Triumph Renown
Triumph Renown

Toen in 1944 het merk Triumph door Standard werd verworven moest, van Standard directeur Captain John Black, de nieuw op de markt te brengen Triumph middenklasser een Razoredge koetswerk krijgen. Op verzoek van (inmiddels) "Sir" John Black maakten Jim Wignall en Leslie Moore van Mulliners een dergelijk ontwerp, gebaseerd op de Standard Twelve. Dit ontwerp had de kenmerkende hoekige daklijn, gecombineerd met ronde bolle spatborden. Standard-Triumph ontwerper Walter Belgrove pakte het ontwerp aan een schiep een eigen versie, nu met scherp gelijnde spatborden. Laatstgenoemd ontwerp kreeg de goedkeuring van Sir John.

Triumph Renown

De auto werd in oktober 1949 omgedoopt tot de Renown. Een geheel nieuw chassis, gebaseerd op de standaard Vanguard, gemaakt van geperste stalen profielen verving het buizenframe chassis. De voorwielophanging kreeg schroefveren. Hoewel de bak met 3 versnellingen bleef behouden, werd een overdrive vanaf juni 1950 als optie aangeboden. Het dashboard kreeg een nieuwe indeling. De carrosserie werd in de fabriek van Mulliners in Birmingham vervaardigd.

Triumph Renown

Van de 6501 geproduceerd (Mk1 TDB), zijn minder dan 100 overgebleven. De auto koste £991 incl. BTW.

Triumph Renown

Onze Renown (Mk1 TDB) is nooit gerestaureerd. Hij is gewoon in rijklare toestand gehouden sinds nieuw. De auto is nieuw gekocht in India, voor het eerst geregistreerd in Europa in 1953 en geïmporteerd naar Nederland in 1983. Oorspronkelijke motor, instructiehandleiding en gereedschap zijn bij de auto. Deze auto is vrijgesteld van de APK.

Triumph Renown
Triumph Renown
Bekijk de video:
Triumph Renown
Triumph Renown
Triumph Renown
Triumph Renown
Triumph Renown
Triumph Renown
Triumph Renown
Triumph Renown
Triumph Renown

Hebt u belangstelling? Stuur een mail

© Kucarfa B.V.