S800 Coupe
Honda S800 Coupe

Soichiro Honda begint in 1948 met het bouwen van motorfietsen en is nog geen twintig jaar later de grootste motorfietsfabrikant ter wereld. In 1962 start hij met de productie van auto’s. Naast een kleine pick-up ontwikkelt hij een twaalfcilinder Formule 1-racer en kort daarna brengt hij zijn eerste echte personenauto op de markt, de S500. De hieruit voortgekomen S800 wordt geproduceerd van 1965 tot 1970. Er zijn circa 11.000 S800’s vervaardigd.

S800 Coupe

Omstreeks 1966 begon Honda zich serieus met auto’s te manifesteren op de Nederlandse markt. De motorfietsen uit dezelfde fabriek hadden allang de weg naar ons land gevonden. Met de kleine S800 Coupe en de S800 Cabriolet werd een begin gemaakt. De S800’s gingen niet als warme broodjes over de toonbank. Er werden in 5 jaar tijd 600 verkocht.

S800 Coupe

De S800 is ontworpen volgens klassiek Engels model. D.w.z. een lange neus, kleine deurtjes en twee stoelen voor de starre achteras. Er zijn twee verschillen. Het eerste is de afwezigheid van hout in het interieur (op het stuurwiel na). Het tweede verschil is onder de motorkap te vinden. De aandrijving wordt niet verzorgd door een stoterstangenblok maar door een hoogtoerige viercilinder. Ondanks zijn beperkte cilinderinhoud van 792 cc levert de motor toch 70 pk. Dat houdt in dat het specifiek vermogen 87 pk/l bedraagt. Om dit vermogen te bereiken moet er veel toeren (8.000 toeren per minuut) gedraaid worden. Men heeft twee nokkenassen gebruikt en vier carburateurs van Honda’s huismerk Keihin. Hierdoor de S800 in staat een top van 160 km/u te behalen.

S800 Coupe

Deze S800 Coupe is uit 1968 met slechts 33.000 km op de teller. Het had slechts één eigenaar en is rood. Originele Nederlandse registratiedocument is nog aanwezig. Oorspronkelijk was de kleur wit. De auto is in de beginjaren negentig door de eigenaar (Honda dealer) body-off gerestaureerd . De auto reed de laatste keer in 1997.

S800 Coupe

 

Technische specificaties

Honda S800 Coupe
Year
1968
Engine
Straight 4 cylinder; water cooled, double overhead camshaft
Displacement
791 cc (37.2 cu. in.)
Bore x stroke
60 x 70 mm (2.36 x 2.76 in.)
Compression
9,2 : 1
Power
70 hp at 8.000 rpm
Torque
6,7 kg-m (48.5 lb-ft) at 6.000 rpm
Top speed
160 km/h (100 mph)
Wheelbase
2.000 mm (78.7 in.)
LXWXH
3.335 x 1.400 x 1.215 mm (131.3 x 55.1 x 47.8 in.)
Weight
765 kg (1686.8 lbs)
Designer
Nakashima Hazime
Produktion
11.000
S800 Coupe

We hebben de S800 voorzien van 4 nieuwe banden. De remmen zijn nagekeken en de hoofdremcilinder gereviseerd. Nadat we de brandstofpomp hadden vervangen, brandstoftank gereinigd, motorpakkingen vervangen, de vlotternaalden van de carburateurs vervangen, bougies en kabels vervangen, nieuwe accu gemonteerd, loopt de motor weer. Ook hebben we de ontbrekende toerenteller- en kilometertellerkabel, zonneklep, dashboardkastje en nieuwe ruitenwisserbladen gemonteerd. Kortom een auto die met nog een beetje liefde en werk weer de weg op kan.

S800 Coupe
Honda S800:
S800 Coupe
S800 Coupe
S800 Coupe

Deze auto is reeds verkocht. Wel hebben wij nog in ons aanbod:

Te koop Honda 1300 Coupe
RHD
motor: 4 cilinder in lijn; 95 pk
              Luchtgekoeld 1.298 cc
kleur: blauw
bouwjaar: 1972
€ 22.000,--
Te koop Toyota Celica ST
TA23
motor: 1.588 cc; 86 pk

kleur: groen
bouwjaar: 1977
€ 20.500,--

© Kucarfa B.V.