Renault 5 Turbo Ph 1
Renault 5 Turbo Ph 1
Renault 5 Turbo Ph 1

Eén van de +/- 1500 geproduceerde homologatiespecials

Renault 5 Turbo Ph 1

Technical data

Renault 5 Turbo
Years
1980 - 1984
Engine
4 cylinder Turbo in line
Displacement
1.397 cc
Bore x Stroke
76 x 77 mm
Max. Power
160 pk at 6.000 rpm
Torque
221 Nm at 3.250 rpm
Top speed
201 km/h
Acceleration 0-100 km/h
6,9 sec
Drive
rear wheel
Gearbox
5 gears, manuel
Weight
980 kg
Wheelbase
2.427 mm
LxWxH
3.664 x 1.760 x 1.323 mm
Renault 5 Turbo Ph 1

Unieke kans om een van de allerbeste en volledig originele in eerste lak staande Renault R5 Turbo te bemachtigen. Zelfs de plastic bescherming van de bagageruimte achterin is nog aanwezig.

Renault 5 Turbo Ph 1

De auto heeft altijd binnen gestaan in een stalling zonder ramen waardoor het interieur nog helder rood en blauw van kleur is. Ook de onderkant van de auto ziet er nog uit zoals deze uit de fabriek kwam

Renault 5 Turbo Ph 1

Geschiedenis:

-Originele verkoopfactuur

-Originele facturen van radio, matten en eerste onderhoud

-Origineel onderhoudsboekje

- Kopieën van originele Duitse registratie en geschiedenis.

De auto is op 23-6-1981 aangekocht door Bern Jäger uit Giessen Duitsland. 09-07-1998 verkocht aan de Duitse Renault-dealer Thomas Herrmann. Begin 2004 kwam hij in de collectie van Chris Visscher met een kilometerstand van circa 18.000 km. Momenteel heeft de auto 23.000 km.

Bekijk de video:

U kunt zich abonneren op ons video kanaal:

De overwinning van de Renault Alpine A442 B tijdens de 24 Heures du Mans in 1978 bracht Renault op een idee. Zijn Renault 5 was al 6 jaar een bestseller. Geen enkele andere auto zou beter geschikt zijn als springplank voor een ambitieus project van Renault, namelijk het standaard aanbieden van de eerste Franse auto met een turbo benzinemotor.

Als reactie op het rallysucces van Lancia met de Stratos met middenmotor, vroeg Jean Terramorsi, vice-president productie, aan Marc Deschamps van Bertone om een nieuwe sportversie van de Renault 5 Alpine supermini te ontwerpen. De opvallende nieuwe carrosserie aan de achterkant werd bij Bertone ontworpen door Marcello Gandini.

Hoewel men een aangepaste carrosserie gebruikte (gestileerd door Bertone) van de standaard Renault 5, en de naam Renault 5 kreeg, was het mechanische deel radicaal anders, met als meest voor de hand liggende verschil de achterwielaandrijving en de middenmotor achterin in plaats van die van de normale versie, met voorwielaandrijving en voorin geplaatste motor. Bij zijn lancering was de Renault 5 Turbo de krachtigste Franse productieauto. Veel onderdelen werden later overgebracht naar de Alpine A310, zoals de ophanging of de lichtmetalen velgen.

Vanwege de technische complexiteit werd de Renault 5 Turbo op drie locaties geproduceerd: in Flins, ongeveer 40 km van Parijs (voor de kale carrosserie), in Heuliez in Cerizay, ongeveer 90 km van Nantes (voor de aanpassing aan de carrosserie) en in Alpine in Dieppe, aan het Kanaal (voor spuiten en eindmontage).

De robuuste Renault 5 Turbo, met zijn uitbouwde wielkasten, een dakspoiler en luchtinlaten aan de zijkant, viel ook op door zijn aluminium dak, achterklep en deuren. R5 Turbo trok ook de aandacht met zijn levendige kleuren. Voor de buitenkant was er keuze tussen "Bleu Olympe" en "Rouge Grenade". De blauwe auto's hadden een overwegend rood interieur, en omgekeerd.

Naast standaardversies zijn er speciale rallyversies uitgebracht. Dankzij een aantal overwinningen tussen 1984 en 1986 werden Renault 5 Turbo “Cévennes”, “Tour de Corse” en “Maxi Turbo” legendarisch. In 1981 werd de Renault 5 Turbo European Cup gehouden door de promotieafdeling van Renault. Het was de allereerste formule met turbomotoren van één type; het was meteen een succes. Een bioscoopanekdote: Renault 5 Turbo nam deel aan een autoachtervolging in Never Say Never Again (uitgebracht in 1983), de nieuwste James Bond-film met Sir Sean Connery in de hoofdrol.

Met zijn impact in de autosport en zijn positie als de toonaangevende Franse standaardauto met turbobenzinemotor maakte de Renault 5 Turbo een sterke indruk en werd hij een cultauto, zeer gewild bij verzamelaars.

contact whatsappbtn © Kucarfa B.V.