Simca 1200 Coupe Bertone

In juni 1967 werd de eerste generatie 1000 Coupé vervangen door de Simca 1200 S Coupé. De grootste verschillen tussen de 1200 S Coupé en de 1000 Coupé waren de nieuwe motor en een nieuwe neus. Deze kreeg roosters in de neus omdat de radiateur voor de motor was verhuisd naar de voorkant van de auto (net als de latere 1000 Rallye modellen). Hierdoor kreeg de motor niet alleen meer koelvermogen, maar ook om een beter gewichtsverdeling van de auto. Verder kreeg de neus twee extra, nu zeer zeldzaam, koplampen.

De nieuwe 1204 cc vier cilinder motor, met de code 354, is een speciale versie van de motor gemonteerd in de Simca 1100-Special en later in andere snelle modellen van de 1100. De carburatie werd verzorgd door twee Solex C35 PHH4 carburateurs. De motor leverde voor die dagen relatieve hoge prestaties van 80 pk bij 6000 t/min en later 85 pk (1970/71). Vanwege de vorm van de carrosserie kreeg de Simca een hoge topsnelheid van 170 km/h (179 km/h 1970/71).

Bodies of the Simca 1200S Coupe in Rotterdam
1200S trein in Rotterdam. Photo Credit: cc Juriaan Knol

Ondanks dat het geen sportauto was, kreeg tegen aan einde van de productie, de 1200 S Coupé de waardering als een fantastisch uitziende sportwagen met lef bij de sportieve rijders. Sommige noemden het zelfs een "Poor man's Porsche".

De mooi gevormde stalen zelfdragende carrosserie werd net als de 1000 Coupé gemaakt door de Italiaanse meester Bertone. De carrosserie werd in zijn fabriek gebouwd op een platform van de normale Simca 1000 sedan. Carrosserie onderdelen zijn nu zeer zeldzaam en daarom duur. Vanwege de capaciteitsproblemen in de Simca fabriek in Poissy (Frankrijk) ging de productie van de Simca 1200 S Coupe in 1970 over naar de NEKAF-fabriek in Rotterdam. Simca verzond de technische componenten en het interieur vanuit Poissy.

Een nieuwe optie werd beschikbaar na de productie overging naar Rotterdam: een vinyl dak. In Rotterdam had ze een veel ervaring met dit soort werk. Ze bouwen totaal 3.114 Simca 1200 S Bertone Coupés in Rotterdam, met en zonder de vinyl-top.

De auto heeft een zeer luxe en elegant interieur, die zeer goed past bij deze mooie auto. De eerste auto's hadden een echte houten stuur en sportstoelen met een niet-instelbare rug. Latere modellen kregen zetels met verstelbare rug, maar hadden een plastic stuur. Ook kreeg de auto een rem bekrachtiger, die eerdere modellen niet hadden.

In Nederland koste in 1967/68 de Simca 1200 S Coupé ƒ 10.900,--. Voor 1969 en 1970 werd de prijs ƒ 11.400,--. De prijs voor de modellen uit 1971 was ƒ 11.795,--, waardoor het de meest dure Simca was in zijn tijd. De koper had de keuze van vijf verschillende kleuren, alle met luxe, zwart, "Aéralon" bekleding. Metallic lak is beschikbaar tegen een meerprijs van ƒ 90,--. Naast het vinyl dak was dit de enige optie die de koper kon kopen.

Productie van de coupe 1200S eindigde in 1972. In totaal werden er 14.471 gemaakt. Ontworpen door Bertone gaf de 1200S een geweldige impuls aan het imago van Simca.

Deze Simca 1200S is geimporteerd uit Italië waar hij volledig is gerestaureerd. Hij is van 1971 en dus geproduceerd in Nederland door NEKAF (onderdeel van Chrysler) in Rotterdam. Hij heeft de krachtiger 85 pk motor die destijds een topsnelheid had van 179 km/h.

Hebt u belangstelling? Stuur een mail

Technical data

Simca 1200S Coupe Bertone
Year
1971
Engine
type 354 straight 4
Location
Rear, longitudinally mounted
Construction
cast iron block, alloy head
Displacement
1.204 cc
Bore x Stroke
74 x 70 mm or 2,91 x 2,76 in
Compression Ratio
10,25 : 1
Fuel feed
Double-barrel Solex Carburettor
Max. Power
80 bhp at 6.000 rpm
Torque
103 Nm at 4.500 rpm
Top speed
107 mph or 172 km/h
Weight
1964 lb or 891 kg
Wheelbase
87,9 in or 223,2 cm
LxWxH or LxBxH
157,4 x 60 x 49,4 in or 399,7 x 152,4 x 125,5 cm
Designer
Giorgetto Giugiaro/Bertone
Production numbers Simca 1200 Coupe
14.741
Price in 1967
10.900,-- gulden
Bekijk de video:
© Kucarfa B.V.