Viotti
Fiat 600 Coupe Viotti

Heel zeldzame Fiat 600 Coupé Viotti uit 1957

• Waarschijnlijk maar 100 van gemaakt

• Nog maar ca. 20 van over gebleven

FIVA Preservation Trophy Winner at the Quail 2012: 1958 Fiat 600 Viotti Sport. See the video:

Fiat 600 Coupe Viotti in Chasing Classic Cars

Vittorio Viotti, Italiaans ontwerper en carrosseriebouwer

De geschiedenis van Carrozzeria Viotti en de oprichter, Vittorino Viotti. Geboren in 1901, werd hij op jonge leeftijd (20 jaar) een ondernemer en starte samen met zijn partner Tolfo in 1921 een carrosseriefabriek. De twee opende een werkplaats op de Villa Ilarione Petitti, niet ver van de eerste Fiat-fabriek in Corso Dante. Met een tiental gespecialiseerde monteurs, bouwden ze luxe auto’s, gebaseerd op de tradities uit die tijd: dat wil zeggen voldoen aan de wensen van individuele klanten, die niet tevreden waren met de modellen van de grote autofabrikanten en zochten naar een meer verfijnd en exclusief product, gebouwd volgens hun specifieke wensen en smaken. Dankzij een slimme combinatie van technische en verkoop vaardigheden, "Viotti & Tolfo" werden snel één van de bekendste merken in de sector en bouwden in de jaren 1920 de mooiste custom-built auto’s in Italië.

Viotti

Fiat 600 coupé en Granluce Viotti

Carrozzeria Viotti herstelde van de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog dankzij de briljante intuïtie van de "Giardinetta", een multifunctionele auto en daarom ideaal voor de moeilijke periode van de wederopbouw. In de jaren 1950 verdween echter de productie van voertuigen met een gedeeltelijk houten frame ten gunste van een frame volledig gemaakt van metaal. Daarom veranderde Viotti zijn Giardinetta productielijn voor de nieuwe modellen. In 1956 overleed onverwachts oprichter Vittorino Viotti, op slechts 55 jaar leeftijd. De bedrijfsleiding werd overgenomen door zijn neef, Francesco Viotti, die de productie van nieuwe modellen uitbreide, door betaalbare sportieve modellen toe te voegen aan de Giardinetta lijn, gebaseerd op standaard productie modellen van Fiat: eerst de Coupé op basis van de 600, vervolgens de Gran Turismo 1100/1200. Dit was een andere uitstekende idee, maar nog beter dan dat was van het aanbieden van de kleine 600 met een ruimere carrosserie dan de Coupé, wat meer comfort garandeerde voor vier passagiers, zonder de aantrekkelijke lijnen ontworpen door Giovanni Michelotti te verliezen. Hiermee was een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van Carrozzeria Viotti bereikt: de Granluce. De naam, wat betekent "groot licht", verwijst naar de grote ramen en de unieke panoramische voorruit, welke een veel beter zicht gaf dan gebruikelijk. De Granluce was de perfecte formule voor klanten die een eigentijds model wilden welke economisch maar exclusieve en sportieve maar comfortabel was en veel beter dan de massaproducten van Fiat waarop het was gebaseerd.

Deze bijzondere Fiat 600 Coupé Viotti uit 1957 is een matching numbers voorbeeld welke in 2012 werd ontdekt in Italië door een grote Fiat en Etceterinis (Griekse) verzamelaar; gevonden in een oude reparatiewerkplaats, gedeeltelijk ontmanteld, uiteraard in afwachting om te beginnen aan dit restauratieproject.

Viotti

Men denkt dat deze auto deel uitmaakte van de 4 auto's gepresenteerd op de Viotti stand op het Autosalon van Turijn in 1957. Dit is de reden waarom de auto nog steeds een grote Viotti logo geschilderd heeft op de plek van de achterste nummerplaat. De auto is altijd droog bewaard.

Viotti

1957 Turin Motor Show

Toen de auto werd gevonden was hij 99% compleet, alleen een paar kleine stukjes ontbraken zoals: zijclignoteurs , 600 badge aan de voorzijde, koplamp randen en enkele mechanische componenten die allemaal werden gevonden door de vorige eigenaar en gemonteerd op de auto. Sinds de ontdekking van de auto al het noodzakelijke onderhoud uitgevoerd, met het doel om de auto in een perfect lopende staat te brengen en ervoor te zorgen dat alle systemen en veiligheidsvoorzieningen perfect werken. Veiligheid was van de allerbelangrijkste, evenals chassis, motor, transmissie, remmen, vering, elektra, enz. Alles werd schoongemaakt, geïnspecteerde en herstel werk werd uitgevoerd. De bekleding werd door een vakman vervangen terwijl de gekozen materialen zo dicht mogelijk bij de originele kleur, stof en patroon van het vinyl lagen. De velgen zijn gereinigd en uitgebalanceerd en de wieldoppen opnieuw verchroomd. Vijf nieuwe banden werden gemonteerd. De motor en de versnellingsbak werden volledig opnieuw opgebouwd bij een provisionele Fiat monteur. De radiator werd schoongemaakt, gespoten en afgeperst. Nieuwe slangen en een nieuwe ventilator huis werden gemonteerd. De carburateur werd gereviseerd en schoongemaakt, de water en brandstof pompen werden vervangen, nieuwe inlaat en uitlaat kleppen werden gemonteerd, de versnellingsbak werd gecontroleerd en de as-koppelingen werden vervangen. De remvoeringen aan de voor- en achterzijde werden vervangen en nieuwe slangen gemonteerd. Een nieuwe (oude voorraad) uitlaat demper werd gemonteerd. De koplampen zijn gereinigd en goed gemonteerd. Achterlichten werden gerestaureerd. Starter- en dynamo werden nagekeken. Alle bedrading, lampjes, schakelaars, enz. werden gecontroleerd. Het dashboard klok is gereinigd en alle elektrische lampen vervangen. En tot slot hebben we de auto opnieuw gespoten en de sierlijsten en bumpers verchroomd.

Viotti

Een groot onderzoek naar de geschiedenis en het traceren van de vorige eigenaars van deze auto werd uitgevoerd door John de Boer voor het Italiaanse auto-register. Een grondige dossier met inbegrip van fotokopieën van de originele officiële documenten, alsmede een volledige fotoalbum, wordt geleverd met de auto.

Viotti
Viotti
Viotti
Viotti
Viotti
Viotti
Viotti
Viotti

Hebt u belangstelling? Stuur een mail

© Kucarfa B.V.